18.04.2007
wyszukiwarka:     

    
    
    
    
    
    



O FUNDUSZU SPÓJNOŚCI



Fundusz Spójności

Fundusz Spójności współfinansuje projekty w dziedzinie środowiska naturalnego oraz infrastruktury transportu. Fundusz przyczynia się zarówno do realizacji celów europejskiej polityki transportowej i ekologicznej jak i celów polityki spójności, której efektem jest zmniejszanie się dysproporcji ekonomicznych i społecznych między poszczególnymi państwami. Takie rozumienie interwencji wspólnotowej w tym obszarze odzwierciedla też filozofię trwałego i zrównoważonego rozwoju, w szczególności zwiększanie produktywności i konkurencyjności gospodarki głównie poprzez rozwój infrastruktury transportowej, lecz zarazem nie kosztem środowiska i jego zasobów, a przez to - kosztem przyszłych pokoleń.

Geneza powstania funduszu:

- Instrument polityki strukturalnej Unii Europejskiej (poakcesyjny).
- Czasowe wsparcie finansowe dla krajów Unii Europejskiej, których Produkt Narodowy Brutto (PNB) na mieszkańca nie przekracza 90% średniej PNB dla wszystkich państw członkowskich,
- Powstał na mocy art.. 161 Traktatu z Maastricht o utworzeniu Unii Europejskiej z 1991 r.
- Powołany do życia Rozporządzeniem Nr 1164/94/WE z dnia 16 maja 1994 r. Rady Unii Europejskiej, którego przepisy weszły w życie w dniu 26 maja 1994 r.
- Realizacja funduszu początkowo zaplanowana była na lata 1993- 1999. Na szczycie w Berlinie w 2000r., działanie funduszu zostało przedłużone do 2006 r. Na szczycie wprowadzone zostały dwa zastrzeżenia odnośnie udzielania pomocy w ramach Funduszu Spójności:
o w roku 2003 zaplanowano przeprowadzenie weryfikacji czy państwa nadal kwalifikują się do pomocy przy PNB 90% średniego PNB na jednego mieszkańca w UE,
o pomoc dla krajów "strefy euro" będzie udzielana pod warunkiem spełnienia kryteriów konwergencji- stabilność gospodarcza i wzrost.

Przedsięwzięcia wspomagane przez Fundusz Spójności muszą należeć do jednego z dwóch sektorów:

- Sektor środowiska – projekty zapewniające osiągnięcie celów polityki Wspólnoty
w zakresie ochrony środowiska, które określone są w Traktacie:
o zapobieganie, ochrona i poprawa jakości środowiska,
o ochrona zdrowia ludzkiego,
o zapewnienie racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych.
Zgodnie z obowiązującymi dyrektywami w zakresie ochrony środowiska, obszarami priorytetowymi są: dostawa wody pitnej, oczyszczanie ścieków i składowanie odpadów stałych. Przedsięwzięcia, które również kwalifikują się do pomocy to: ponowne zalesianie, kontrola erozji i ochrona przyrody.

- Sektor transportu – projekty ustanawiające i rozwijające infrastrukturę transportową
w ramach sieci transeuropejskiej (TEN) lub projektów zapewniających dostęp do TEN.

Jakie projekty można realizować?

Dofinansowanie z Funduszu Spójności przeznaczane jest na duże projekty lub grupy projektów, tworzących spójną całość, których budżet jest nie mniejszy niż 10 mln euro.

Kto może zgłosić projekt?

Sektor środowiska
Beneficjentami w sektorze środowiska mogą być jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego, komunalne spółki prawa handlowego oraz inne podmioty publiczne (np. Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej, spółki Skarbu Państwa) lub prywatne.

Sektor transportu
Podmiotami odpowiedzialnymi za realizację i jednocześnie beneficjentami Funduszu Spójności są Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (sektor transportu drogowego) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A (sektor transportu kolejowego). Wynika to zarówno z charakteru priorytetowych inwestycji w latach 2004-2006, dużej skali projektów, jak i konieczności zapewnienia wieloletniego, konsekwentnego współfinansowania, w tym przypadku ze źródeł publicznych.

Zasady finansowania

Finansowanie przedsięwzięć z Funduszu Spójności opiera się na zasadzie współfinansowania. Projekty inwestycyjne ubiegające się o dofinansowanie mogą być wsparte w ramach Funduszu Spójności maksymalnie do wysokości 85% wydatków publicznych lub innych równoważnych wydatków (tzw. wydatków kwalifikowanych). Do wydatków kwalifikowanych zalicza się również wydatki jednostek, których działalność jest podjęta w ramach administracyjnych lub prawnych, na mocy których mogą być uważane za równoważne jednostkom publicznym np. spółki komunalne.
Strona polska musi zagwarantować co najmniej 15% środków na pozostałe finansowanie, z jednego lub kilku źródeł. W ramach jednego projektu nie można korzystać jednocześnie z Funduszu Spójności oraz funduszy strukturalnych. Pomoc doradcza może być finansowana ze środków Funduszu Spójności w 100%.



    
    genowefa   
©2003-2007 Urząd Miejski w Kozienicach
Projekt i wykonanie: ArtGabi.